چرا باید از پارافریز مقاله برای ترجمه کمک بگیریم؟

 پارافريز كنم يا نقل‌قول؟

به‌طوركلي، تنها زماني از نقل‌قول مستقيم استفاده كنيد كه دليل خوبي براي آن داريد. بيشتر مطالب مقاله‌ بايد از قول خودتان باشد . همچنين، هنگام نوشتن مقالاتي در زمينه علوم انساني معمولاً استفاده گسترده از منابع ديگر امري مرسوم است.

هنگام نوشتن مقالات علوم طبيعي يا اجتماعي نيز خلاصه‌سازي از منابع ديگر بسيار رايج است اما هميشه استثنائاتي نيز وجود دارد. در مقالات پژوهشي، بايد از منابع نقل‌قول كنيد تا نشان دهيد كه منبعي قابل استناد از نكته نظر شما حمايت مي‌كند استدلال يا جايگاهي براي نقد و نظر ارائه دهيد زباني را كه از لحاظ تاريخي يا نقل مكان مهم است در مقاله خود بگنجانيد بخشي از متن را كه به‌خوبي بيان شده ارائه دهيد، متني كه در صورت پارافريز مقاله يا خلاصه‌كردن دچار تغيير معنايي مي‌شود يا معناي خود را از دست مي‌دهد در مواقع زير بايد از پارافريز يا خلاصه‌نويسي استفاده كنيد: زماني كه ايدهٔ بيان شده برايتان مهم است نه زبان خاص بيان آن ايده زماني كه نكتهٔ كليدي منبع را مي‌توانيد با استفاده از كلماتي كمتر بيان كنيد توصيه‌هاي عمومي در پارافرايز هنگامي‌كه متني را مي‌خوانيد، به‌جاي آنكه مرتب مكث كنيد تا ايده‌ها يا عبارات خاص را بنويسيد، ابتدا سعي كنيد كل متن را درك كنيد.

انتخاب‌گر باشيد. اگر وظيفهٔ انجام پارافريز‌ رسمي يا «تحت‌اللفظي» را نداريد، معمولاً نيازي به پارافريز‌ كل متن نيست؛ در عوض، مطلبي را انتخاب و خلاصه كنيد كه در اثبات نكته‌اي در مقاله‌تان به شما كمك مي‌كند.

به اين فكر كنيد كه چطور مطلبي از منبعي اصلي را براي افرادي كه با موضوع شما آگاهي ندارند (مادر، برادر، دوست) «با زبان خودتان» بيان ‌كنيد؟

فراموش نكنيد كه در پارافريز‌ مقاله نيز مي‌توانيد از نقل‌قول‌هاي مستقيم عبارات موجود در متن اصلي استفاده كنيد و نيازي به تغيير يا قرار دادن علامت كوتيشن در اطراف زبان مشترك (Shared Language) نيست. نگاه خود را از متن منبع برداريد و سپس بنويسيد. متني را كه مي‌خواهيد پارافريز‌ كنيد چند بار بخوانيد تا مطمئن شويد كه آن را درك كرده‌ايد و مي‌توانيد به زبان خودتان براي فردي ديگر بازگو كنيد. سپس، نگاه خود را از متن اصلي برداريد و مطلب را به زبان خود پارافريز كنيد. يادداشت برداريد .

خلاصه‌برداري كنيد؛ نكات ياداشت‌كرده را كنار بگذاريد؛ سپس يك يا چند روز بعد، از روي يادداشت‌هاي خود پارافريز‌ كنيد يا ابتدا چرك‌نويسي تهيه و سپس از روي آن به پارافريز‌ بپردازيد. اگر متوجه شديد كه هيچ‌كدام از روش هاي فوق را نمي‌توانيد انجام دهيد، ممكن است به اين معنا باشد كه متن را به‌طور كامل درك نكرده باشيد يا براي كسب تجربه در پارافريز‌كردن نياز به استفاده از فرايندي ساختاريافته‌تر داريد

Comments

Popular posts from this blog

پارافریز مقاله چیست و چه کاربردی دارد؟

مدل های مختلف لباس عروس مزون مروارید